Wie die Wasserratte schon 1908 zum Maulwurf sagte: "Glaub mir, mein junger Freund, es gibt nichts, absolut gar nichts auf der ganzen Welt, das auch nur halb so viel wert wäre, wie einfach mit Booten herumzubummeln … Ob du dich davonmachst oder ob du es bleiben lässt; ob du dein Ziel erreichst oder ob du ganz woanders ankommst oder niemals irgendwo, beschäftigt bist du immer und etwas Besonderes tust du nie."


Aus "Der Wind in den Weiden", von Kenneth Grahame.


As the Water Rat said to the Mole already in 1908, "Believe me, my young friend, there is nothing – absolutely nothing – half so much worth doing as simply messing about in boats …Whether you get away, or whether you don't; whether you arrive at your destination or whether you reach somewhere else, or whether you never get anywhere at all, you're always busy, and you never do anything in particular."


From "The Wind in the Willows," by Kenneth Grahame.


Freitag, 30. September 2016

Bootbesserung: die Z-Antriebe
Starting at the back

Wer meint, dass das Ersetzen von Bootsmotoren bei den Motoren ansetzt, der sieht sich getäuscht. Als Erstes gilt es abzuklären, ob unsere Z-Antriebe - auch nicht mehr die Jüngsten - noch fahrtauglich sind. Die Z-Antriebe sind Dinger, die sich ausserhalb des Bootes unter Wasser befinden und die Kraft der Motoren auf den Propeller übertragen.

The first step in Project Plan B: The Repowering is to check the stern drives. When they're set that determines the final positions of the engines, so it's a key step. I had found a specialist on Holland's national eBay proxy, Marktplaats, and Dirk, after a phone call with the guy, thought it was worth visiting his workshop, an unmarked garage in a village outside Rotterdam. Totally stealth and totally stocked. 
Gestern sind Roy und Dirk nach Stellendam gefahren, wo Roy einen Spezialisten für Volvo Penta-Antriebe ausfindig gemacht hat. Der Mann beschäftigt sich ausschliesslich mit Volvo Penta, und ausschliesslich mit Antrieben - keine anderen Marken, keine anderen Teile!

The guy only works on Volvo Penta stern drives, no other brands, no other parts. He quickly did a couple of tests --- checking the oil for signs of water (there were none) and the propeller shaft's alignment (a bit wobbly), plus the state of the aluminum housings (corroded).


Seine Tests ergeben, dass weitere Tests notwendig sind ... wir bleiben dran!

Rebuilding the old drives is not an option. The housings are too far gone. But replacements, as you see, are on hand. I won't go into even more boring detail, but the trip settled some questions and opened a couple of new ones that are next on the agenda.