Wie die Wasserratte schon 1908 zum Maulwurf sagte: "Glaub mir, mein junger Freund, es gibt nichts, absolut gar nichts auf der ganzen Welt, das auch nur halb so viel wert wäre, wie einfach mit Booten herumzubummeln … Ob du dich davonmachst oder ob du es bleiben lässt; ob du dein Ziel erreichst oder ob du ganz woanders ankommst oder niemals irgendwo, beschäftigt bist du immer und etwas Besonderes tust du nie."


Aus "Der Wind in den Weiden", von Kenneth Grahame.


As the Water Rat said to the Mole already in 1908, "Believe me, my young friend, there is nothing – absolutely nothing – half so much worth doing as simply messing about in boats …Whether you get away, or whether you don't; whether you arrive at your destination or whether you reach somewhere else, or whether you never get anywhere at all, you're always busy, and you never do anything in particular."


From "The Wind in the Willows," by Kenneth Grahame.


Sonntag, 5. Februar 2017

Und sie bewegt sich doch!
Plan B is back under power!

Tattaaa! Die Plan B fährt wieder! Am Donnerstag hat Dirki das Steuerrad montiert und uns informiert, dass Volvo Penta am Freitag den Motor offiziell abnehmen wird. 

The official handover of the new engine and stern drive ensemble, which kicks off the guarantee period, finally happened. The steering wheel was mounted and two men from the Volvo Penta rep in the Netherlands came onboard to do some calibrating, perform some tests and finally go for a test spin, with me at the helm. I was doing my best duck impression: calm on the surface but going like hell underneath. 
Die Herren erschienen, kalibrierten und testeten, und waren schliesslich soweit, die Plan B auf eine Testfahrt zu schicken. Roy war am Steuer, leider hatte niemand den Nerv zu fotografieren, aber wir können berichten  –  sie fährt wieder. Anders als zuvor, aber wir beklagen uns nicht. 

We motored out into the inner harbor but were prevented from exiting because dredging work in the channel. Bad luck. That leaves one important test to be done: a brief full-power run that will determine if the propeller is the right match for the boat. If the engine revs too high at full power, that indicates one set of no-nos; if it runs too slowly, that's another headache. We'll see when the rep is back, in a month. But, as of now, Plan B is up and running. It's a whole new boat, with one center-mounted engine instead of two side-by-side. It handles very differently. We have to learn how it handles and we plan to start soon with some small trips. Watch this space.